Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Ընդհանուր ցավի» թեզն ակտիվորեն շրջանառվում է արդի Թուրքիայի իշխանավորների շրջանում»

«Ընդհանուր ցավի» թեզն ակտիվորեն  շրջանառվում է արդի Թուրքիայի  իշխանավորների շրջանում»
28.10.2014 | 00:21

Էրդողանի հնարավոր այցելությունը Ծիծեռնակաբերդ, Թուրքիայի իշխանավորների շրջանում շահարկվող «ընդհանուր ցավի» թեզը, «փոփոխվող» Թուրքիայի քմայքները: Այս և այլ թեմաների շուրջ է մեր զրույցը «Եփրատ» կենտրոնի նախագահ, թուրքագետ ԳԵՎՈՐԳ ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԻ հետ:

-Թուրք հայտնի մտավորական Ռագըփ Զարաքոլուն, անդրադառնալով Հայոց ցեղասպանության հարյուրերորդ տարելիցին ընդառաջ Թուրքիայում ընթացող նախապատրաստական աշխատանքներին, նշել էր, որ Հայոց ցեղասպանության ճանաչման հարցը Թուրքիայի համար պետական անվտանգության հարց է, դա է պատճառը, որ երկար տարիներ երկրում մերժողականության մթնոլորտ է ձևավորվել: Մյուս կողմից, Թուրքիայի առաջ (ինչպես և ինքներդ եք նշել) ծառացած են շատ ավելի կարևոր խնդիրներ, քան ցեղասպանությունն ընդունել- չընդունելը: Կմասնավորեցնե՞ք:
-Հայոց ցեղասպանության հարցը Թուրքիայի Հանրապետության առաջ ծառացած կարևորագույն խնդիրներից է, սակայն մինչ Հայկական հարցը Թուրքիան ներկա փուլում ունի իր համար ավելի մեծ կարևորություն ու վտանգ ներկայացնող խնդիրներ: Կա քրդական խնդիր, կա Կիպրոսի հարց, Իրաքում և Սիրիայում զարգացումներ, անդամագրում Եվրամիությանը և այլն: Այս շարքում Հայոց ցեղասպանության հարցը թեև խիստ կարևոր է, սակայն առաջնահերթությունների թվում չէ: Թուրքիայի համար անվտանգության հարց է ոչ թե Հայոց ցեղասպանության համար զուտ ներողություն խնդրելը, այլ հայկական պահանջատիրությունը, պատմական արդարությունն ու իրավական հենքը, որը կարող է օգտագործվել հայերի կողմից: Ամեն դեպքում, պնդել, թե Հայկական հարցն այս փուլում ուղղակիորեն լուրջ սպառնալիք է թուրքական պետության անվտանգությանը, այնքան էլ իրականությանը չի համապատասխանում:
-Ի՞նչ նկատելի փոփոխություններ են առաջացել Թուրքիայի քաղաքականության մեջ Էրդողանի նախագահ դառնալուց հետո:
-Եթե վերցնենք Էրդողանի ու «Արդարություն և զարգացում» կուսակցության քաղաքականությունը Հայոց ցեղասպանության հարցում, ապա փոփոխությունները, կարծես, առավելապես արտաքին, կոսմետիկ և իմիջային բնույթ են կրում, որոնք դրական լինելու պատրանք են ստեղծում: Թուրքիայում վերջին տարիներին սկսել են ավելի բաց խոսել Հայոց ցեղասպանության մասին, ամեն դեպքում, դա ոչ միայն Էրդողանի քաղաքականության արդյունքն է, այլ, մեծապես, ժամանակի և արագ փոփոխվող աշխարհի: Էրդողանի օրոք Հայոց ցեղասպանության ժխտումը բերվել է նոր, ավելի ժամանակակից, ստեղծված պայմաններին համապատասխան մի ձևի: Էրդողանն ու նրա համախոհները չեն հերքում, որ հայեր են կոտորվել, բայց և հավելում են, թե նմանապես կոտորվել են նաև թուրքեր, այլ մուսուլմաններ, ինչն Առաջին աշխարհամարտի արդյունք է: Այսպես, թուրքական ժամանակակից պաշտոնական թեզերով հայերի կոտորածը հավասարեցվում է թուրքերի կորուստներին ու տեղավորվում աշխարհամարտի շրջանակում:
-Այդ երկրում «հայ» բառն ընկալվում է որպես վիրավորանք և օգտագործվում է վիրավորելու նպատակով: Սա ծայրահե՞ղ կարծիք է ու վերագրվում է որոշակի ազգայնամոլակա՞ն զանգվածներին: (Չմոռանանք նաև Էրդողանի` ամիսներ առաջ ծագած` հայ լինել- չլինելու հարցի հետ կապված անառողջ եռուզեռը):
-Թուրքիայի զգալի մի հատված, և պարտադիր չէ, որ այն լինի մոլի ազգայնական, «հայ» բառը օգտագործում է որպես վիրավորանք, նրանց համար «հայ» բառը բացասական երանգ է կրում: Միայն առաջադեմ մտավորականության փոքր մասն է, որ առավել ազատական է Հայկական հարցի նկատմամբ: Իսկ Էրդողանի` նախագահի ընտրություններից առաջ արած հայտնի հայտարարությունը, որտեղ նա վիրավորանք էր համարում իրեն հայկական արմատներ վերագրելը, կարելի է կապել ընտրապայքարի և դրա շրջանակում հակահայ զանգվածի շրջանում ձայներ ստանալու ձգտման հետ:
-Հակառակ պատկերն էլ կա: Թուրք գրող Սերքան Էնգինին «Թուրք լինելու անտանելի ամոթը» հոդվածով էր հանդես եկել, որը մեծ արձագանք գտավ Հայաստանում: Ինչպե՞ս կարելի է հավատալ անկեղծությանը թուրք մտավորականների, երբ այդ երկրում ցեղասպանության թեման օգտագործվում է Նոբելյան մրցանակ կորզելու, սեփական երկրի համբավը մեծացնելու համար:
-Իհարկե, հավատալու առումով պետք է զգույշ լինենք, թեև կան այնպիսիք, որ անկեղծորեն են կիսում մեր ցավը: Նրանք քիչ են, իսկ նրանց ձայնը՝ հաճախ ո՛չ լսելի: Տարիներ առաջ «Ներեցեք մեզ, հայեր» ակցիայի ղեկավարներից մի քանիսի հետ երևանյան հանդիպման ժամանակ, երբ խոսվեց տարածքների վերադարձի և փոխհատուցման մասին, նրանք բարկացան` ասելով, թե ինչպե՞ս կարող են իրենք, լինելով Թուրքիայի քաղաքացի, այդ երկրի տարածքը հանձնել: Ցեղասպանության ճանաչման հարցն այլ մակարդակ է անցնում, երբ խոսվում է փոխհատուցման ու պահանջատիրության մասին: Այսպիսի հեռանկարի կողմնակիցներին Թուրքիայում կարելի է միայն խոշորացույցով փնտրել:
-Թուրք առաջադեմ մտավորականները պնդում են, որ, ըստ էության, խնդիրը «ցեղասպանություն» բառն է: Ջարդերը, կոտորածը, տեղահանումն ընդունում են մարդիկ, բայց հենց ցեղասպանություն անունն են տալիս, սկսում են մերժել, քննարկել` եղե՞լ է, թե՞ չի եղել: Ի վերջո, ո՞րն է էականը, որ աշխա՞րհը ճանաչի, ԱՄՆ-ի նախագա՞հը պաշտոնապես «ցեղասպանություն» եզրույթը օգտագործի, թե՞ Թուրքիան ընդունի իր մեղքը:
-Կարելի է մոտեցման չորս կատեգորիա առանձնացնել.
1. Ցեղասպանություն ընդհանրապես չի եղել, թուրքերը հայերին չեն կոտորել:
2. Եղել է աքսոր, որի ժամանակ` կոտորածներ, սպանություններ:
3. Ցեղասպանություն եղել է, որի համար ներողություն ենք խնդրում, ցավակցում և վերջ:
4. Ցեղասպանություն եղել է, որի արդյունքում հայերը հայրենազրկվել են, թալանվել, ուստի պետք է վերադարձնել նրանց հայրենի հողերը, փոխհատուցում վճարել նյութական կորուստների դիմաց:
Եթե փորձենք ընդհանրացնել` վերջին խմբի մարդիկ ճնշող մեծամասնությունն են, առաջին խմբում` ազգայնամոլները, երկրորդում` թուրքական պետական քաղաքականությունն է, երրորդում էլ` ցեղասպանությունը ճանաչողների զգալի մի մասը:
Մեզ համար ընդունելի է միայն փոխհատուցումը տարածքային ու գույքային, որ կհամադրվի ներողության հետ: Իսկ դա հնարավոր է միայն անմիջապես Թուրքիայի կողմից, թեկուզ և որոշակի արտաքին ճնշումների ներքո:
-Ի՞նչ գործընթացներ են ակտիվացել Թուրքիայում Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի շեմին:
-Թուրքիան Հայոց ցեղասպանության հարցում պայքարում է արտաքին ու ներքին ճակատներով: Արտաքին ճակատում խիստ ակտիվ դիվանագիտական, գիտական և քարոզչական պայքար է ընթանում: Մեծաքանակ գիտական բազմալեզու աշխատություն են տպագրվում, կոնֆերանսներ են անցկացվում, ֆինանսավորվում են ցեղասպանության ճանաչման դեմ խոսող գիտնականներ և այլն: Ակտիվ աշխատում են նաև Թուրքիայի դիվանագիտական ներկայացուցչությունները, որոնց Անկարան խրախուսում է հայկական սփյուռքի ներկայացուցիչների հետ կապեր հաստատելու հարցում: Ներքին ճակատում ակտիվ քարոզչություն է ընթանում ցեղասպանության դեմ` դպրոցներից համալսարաններ, գեղարվեստական ֆիլմերից՝ «հայերի կողմից սպանված թուրքերի հուշարձաններ»:
-Ի՞նչ քաղաքականություն են վարում թուրքական լրատվամիջոցները:
-Ձախաթևյան, ազատական մամուլը փորձում է համեմատաբար օբյեկտիվ լինել ցեղասպանության հարցում, կան և խիստ հակահայ կեցվածքով լրատվամիջոցներ: Թուրքական մեդիադաշտում կարող ես գտնել Հայկական հարցի վերաբերյալ ամենատարբեր մոտեցումներ` խիստ ազգայնամոլականից մինչև առերեսում ու ընդունում: Թուրքական մամուլն այս թեմայով հատկապես ակտիվանում է ապրիլ ամսին, կամ էլ, եթե որևէ պետություն օրակարգ է բերում Ցեղասպանության հարցը: Ամփոփելով, կարելի է ասել, որ թուրքական մամուլում Հայոց ցեղասպանության վերաբերյալ ցանկացած տեսակետի կարելի է հանդիպել:
-Թուրքիայի առցանց լրատվամիջոցների վերաբերյալ դասընթացներն ի՞նչ միտում ունեն, կա՞ հետաքրքրություն:
-«Եփրատ» կենտրոնի կազմակերպած թուրքական առցանց մամուլի վերաբերյալ դասընթացը մեր սպասածից շատ ավելի հետաքրքրություն առաջացրեց, հատկապես երիտասարդների շրջանում, ինչը շատ ոգևորող է: Դասընթացը միտված էր երիտասարդ մասնագետներին ընդհանուր պատկերացում տալու թուրքական մեդիադաշտի առօրյայի, ուղղությունների ու աշխատանքի վերաբերյալ: Ինչո՞ւ առցանց լրատվամիջոցները. այն պարզ պատճառով, որ դրանք մեր օրերում պրակտիկ կիրառվում են, և ասենք, անհատները Հայաստանում Թուրքիայի մասին անմիջական լրատվություն ստանալու համար գրեթե 99 տոկոսով օգտվում են թուրքական առցանց աղբյուրներից, ինչը տեխնոլոգիաների այս դարաշրջանում ավելի հասանելի ու օպերատիվ է տպագիր թերթերից կամ հեռուստատեսությունից:
-Հայ-թուրքական մշակութային երկխոսությունները, թուրք պատվիրակների այցելությունները Հայաստան ի՞նչ միտումներ ունեն: Չե՞ք կարծում, որ դրանք շատ հաճախ ձևական բնույթ են կրում, քանի որ, գոնե լրագրողների հետ հանդիպման ժամանակ, նկատել եմ, որ մերոնք, հյուրընկալի մեծահոգությամբ, փորձում են թուրք պատվիրակներին հեռու պահել սուր հարցադրումներից: Եվ հավելեմ հարցս` ի՞նչ խնդիր է լուծում Թուրքիան մշակութային երկխոսությունների միջոցով:
-Սա մի փոքր սպեցիֆիկ է` ըստ ծրագրերի, բայց կան և բաց ու երկկողմանի քննարկումներ: Ամեն դեպքում, Ձեր նշածը նույնպես նկատելի է, բայց ես կոչ կանեի ավելի ազատ և հստակ խոսել պատմական հարցերի մասին, քանի որ ապագան կառուցվում է անցյալի վրա:
-Եվ վերջին հարցը, ըստ Ձեզ` ի՞նչը կդրդի Թուրքիայի նախագահին 2015-ի ապրիլի 24-ին այցելել Ծիծեռնակաբերդ:
-Էրդողանի այցը Ծիծեռնակաբերդ ոչ հավանական է թվում, ամեն դեպքում, կան որոշ քայլեր, որոնք թույլ չեն տալիս իսպառ բացառել թուրքական պետության ղեկավարի հնարավոր այցը Հայաստան: Իհարկե, Հայաստան գալու հարցում Էրդողանին գլխավոր դրդողը, նախ և առաջ, թուրքական պետության շահերն են: Էրդողանի այցը Հայաստան կարող է ոչ միայն դրական անդրադարձ ունենալ Թուրքիայի միջազգային իմիջի վրա, այլև պարարտ հող ստեղծել Հայոց ցեղասպանության հարցում թուրքական ժխտողական քաղաքականության և թուրք-ադրբեջանական քարոզչական խնդիրները լուծելու համար:
Թուրքիան մի շարք հարթակներում, միջազգային շրջանակներում, հասարակական ոլորտում հաճախ ընկալվում է որպես ցեղասպանությունը ժխտող պետություն, որն ունակ չէ ազնվորեն առերեսվելու իր պատմությանը, զբաղվում է իր հասարակությանը խաբելով և խիստ հակահայ կեցվածք ունի, որը պահպանվում է նաև 21-րդ դարում: Էրդողանի այցը Երևան կդիտվի որպես լրջագույն քայլ «փոփոխվող» Թուրքիայի կողմից: Ինչպես Հայոց ցեղասպանության 99-րդ տարելիցին ընդառաջ նրա (վարչապետ եղած ժամանակ) «ցավակցություն» որակված ուղերձը ոգևորությամբ ընդունվեց միջազգային հարթակներում ու ողջունվեց:
Եվ հետո, մեզ համար խիստ նուրբ ու կարևոր թեմա է, թե Էրդողանն ինչ կանի Երևանում և ինչ կխոսի: Կասկած չի հարուցում այն (ինչպես նրա ապրիլքսանչորսյան ուղերձում էր), որ Էրդողանը խոսելու է «ընդհանուր ցավի» մասին, այն է` Օսմանյան կայսրությունում հայերն անմարդկային տեղահանության են ենթարկվել (այս արտահայտությունը, ի դեպ, ներկայիս վարչապետ Ահմեդ Դավութօղլուի բնութագրումն է), բայց և նույն այդ ժամանակ կոտորվել են միլիոնավոր թուրքեր ու այլ մուսուլմաններ ևս, ու սա բոլորի ցավն է, բոլորն են ՄԻԱՆՄԱՆ տուժել, պետք է հարգել նաև թուրքերի ցավն ու կորուստները:
Այսպիսով, Էրդողանի այցը նմանատիպ հայտարարություններով կլինի ոչ թե ցեղասպանության ճանաչում, այլ Անկարայի ժխտողական քաղաքականության հերթական մոդիֆիկացիան, որն այս դեպքում ոչ թե իսպառ ժխտում է հայերի կոտորածները, ինչպես անում էր Թուրքիան մի քանի տասնամյակ առաջ, այլ այն տեղավորում է Առաջին աշխարհամարտի արհավիրքների թվում, հավասարեցնում պատերազմական վիճակում բոլոր կողմերի վնասներին և առաջ բերում նաև թուրքերի կոտորվելու թեզը: Ինչևէ, «ընդհանուր ցավի» թեզն ակտիվորեն շրջանառվում է արդի Թուրքիայի իշխանավորների շրջանում, և պետք է հստակ հասկանալ դրա ենթակետերն ու նպատակը, որքան էլ թվա, թե Անկարայի քաղաքականության փոփոխությունն է այն:
Մեկ այլ թուրքական (թուրք-ադրբեջանական) քարոզչական գրոհ էլ պետք չէ բացառել: «Ընդհանուր ցավի» կողքին Երևանում Էրդողանի թեթև ձեռամբ կարող է հայտնվել նաև Խոջալուի դեպքերի հիշատակումը որպես «ցեղասպանություն՝ իրականացված հայերի կողմից»:
Այսպիսով, Էրդողանը կարող է օգտագործել այցը Հայաստան, որ բարելավի Թուրքիայի միջազգային հեղինակությունը, ինչպես նաև ուշադրություն գրավող այս ամբիոնից առաջ քաշի «ընդհանուր ցավի» և Խոջալուի դեպքերի թեզերը, որոնք միանշանակ հակահայ հենք ունեն:
ՈՒստի պետք է հաշվի առնել բոլոր, անգամ ամենաչնչին մանրուքները՝ պատրաստ լինելով Էրդողանի հնարավոր այցին, որը թեև այնքան էլ հավանական չէ, բայց և պետք չէ բացառել: Չէ՞ որ վերը թվարկած դրդապատճառներին գումարվում է նաև այն, որ Էրդողանը պատմության մեջ հետք թողնել ցանկացող, փառասեր գործիչ է, իսկ լինել Թուրքիայի պատմության առաջին նախագահը, որն այցելում է Ծիծեռնակաբերդ, գուցե հետագայում կընկալվի որպես բեկումնային քայլ:


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1807

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ